Zarządca nieruchomości to odpowiedzialna praca. Jakie są jego obowiązki? Za co odpowiada? Odpowiedź na te pytania znajdziemy w przepisach prawa, ale są one dość ogólne.
Szczegółowe obowiązki zawarte są w umowie podpisywanej pomiędzy wspólnotą mieszkaniową a zarządcą.
Umowa i ustawa
Obowiązki zarządcy ogólnie są definiowane w artykule 185 Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Według niej zarządzanie nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji i wykonywaniu czynności zapewniających właściwe funkcjonowanie gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości. Ponadto polega ono na zapewnieniu bezpieczeństwa jej użytkowania, a także odpowiedniej eksploatacji nieruchomości. W ustawie tej znajdziemy także inne obowiązki zarządcy nieruchomości takie jak: stałe doskonalenie i podwyższanie kwalifikacji zawodowych. Ponadto jest on zobowiązany do zapewnienie bezpieczeństwo mieszkańcom, dbanie o przeprowadzanie kontroli stanu technicznego budynku, a także podejmowanie decyzji o przeprowadzaniu koniecznych remontów. Z kolei zapisy związane ze sprzątaniem czy pielęgnacja zieleni muszą zostać zawarte w umowie pomiędzy wspólnotą mieszkaniową a zarządcą.
O tym warto wiedzieć, czyli kilka uwag o obowiązkach zarządcy nieruchomości
Zarząd wspólnoty mieszkaniowej jest odpowiedzialny za wybór zarządcy albo zlecenie zarządzania profesjonalnej zewnętrznej firmie. Jeżeli podejmie decyzje o wyborze drugiego wariantu to musi sporządzić szczegółową umowę. Chodzi nie tylko o podanie wysokości wynagrodzenia, ale przede wszystkim o szczegółowy opis wszystkich obowiązków zarządcy. Zarządca odpowiada za:
- reprezentowanie wspólnoty mieszkaniowej na zewnątrz, a także w kontaktach między właścicielem obiektu, a wspólnotą dotyczących spraw z zakresu zarządzania nieruchomością;
- prowadzenie dokumentacji wspólnoty mieszkaniowej dotyczącej stanu technicznego budynku;
- prowadzenie i aktualizacja ewidencji lokali;
- archiwizowanie prowadzonej dokumentacji;
- zapewnienie obsługi eksploatacyjnej obiektu;
- utrzymanie czystości;
- przeprowadzanie terminowych przeglądów stanu technicznego obiektu i urządzeń;
- organizowanie niezbędnych remontów – wybór najkorzystniejszej oferty oraz kontrolowanie przebiegu prac remontowych;
- umożliwienie mieszkańcom wspólnoty dostępu do informacji i dokumentacji (m.in.: rozliczenia finansowe);
- pomaganie zarządowi w przygotowywaniu projektów uchwał i umów;
- zapewnienie obsługi konta bankowego; prowadzenie sprawozdawczości finansowej;
- obsługiwanie zebrań wspólnoty – zwołanie zebrania, pisemne zawiadomienie mieszkańców o terminie i opracowanie porządku obrad.
Warto zapamiętać, że w umowie warto zawszeć wszystkie nawet najdrobniejsze szczegóły. Przecież od przybytku głowa nie boli, a niedokładnie sformułowane obowiązki zarządcy mogą doprowadzić tylko do niepotrzebnej przepychanki i nerwów.
Warto przeczytać
- 18 listopada 2022
Jak wybrać dobrą firmę do zarządzania nieruchomościami? Podejdźmy poważnie do tej istotne dla nieruchomości decyzji. Nowoczesne zarządzenie nieruchomością będzie...
Czytaj dalej- 7 listopada 2022
Mapowanie strumienia wartości to jedno z najważniejszych narzędzi stosowanych w lean managmencie. Wykorzystuje się je do analizy i ulepszenia przepływu informacji i...
Czytaj dalej