Stworzenie własnego biznesu jest marzeniem wielu młodych Polaków. Coraz więcej osób docenia możliwości, jakie daje prowadzenie własnej działalności gospodarczej – nie tylko pod względem finansowym, lecz także jako drogę do pełnej niezależności od pracodawcy. Jednak gdy nigdy wcześniej nie mieliśmy do czynienia z zarządzaniem firmą, możemy czuć się na początku bardzo niepewnie. Postawienie pierwszego kroku w biznesie często wiąże się z ogromnym stresem – zwłaszcza, gdy nie mamy środków finansowych ani doświadczenia w branży. Jak zacząć biznes od zera? O czym pamiętać uruchamiając własną działalność gospodarczą?


 

Pomysł

Pierwszym krokiem na drodze do prowadzenia firmy jest pomysł. Zastanów się, czym chciałbyś się zajmować. Pamiętaj, że twoja działalność gospodarcza ma nie tylko przynosić ci zyski, lecz także musisz się w niej po prostu spełniać i dobrze czuć. Nie traktuj tego etapu powierzchownie – to właśnie on stanowi przecież fundament pod wszystkie kolejne działania. Im bardziej konkretna będzie pierwotna wizja, tym łatwiej będzie ci później przełożyć ją na jasną strategię działania.


 

Poznaj konkurencję

Gdy już wiesz, czym ma się zajmować twoja firma, konieczne będzie poznanie konkurencji. Dowiedz się jak najwięcej o firmach, które mają podobny profil działalności. Choć pewnie każdy chciałby wejść na rynek z czymś, czego jeszcze nie było, bądźmy realistami – w większości przypadków będziemy musieli liczyć się z tym, że ktoś już zajmuje się podobnymi rzeczami. Bez względu na to, czy chcesz wejść w przemysł, sprzedaż czy usługi, poznanie konkurencji ma ogromne znaczenie w planowaniu działań. Na tym etapie bardzo przydatne jest też przeprowadzenie analizy SWOT.


 

Analiza SWOT

Analiza SWOT jest bardzo często używanym pojęciem z zakresu analizy strategii działania przedsiębiorstwa. Stanowi specjalny rodzaj wieloaspektowego bilansu, w którym pod uwagę bierze się następujące czynniki dotyczące firmy:

  • mocne strony przedsiębiorstwa,

  • słabe strony przedsiębiorstwa,

  • szanse na zaistnienie,

  • zagrożenia ze strony czynników zewnętrznych.


 

Nazwa i identyfikacja wizualna

Dobra nazwa jest kluczem do sukcesu twojej firmy – i nie ma w tym ani grama przesady. Musisz dokładnie przemyśleć, czy nazwa ma nawiązywać do profilu działalności, czy może być zupełnie inna. Dobra nazwa zapada w pamięć i jest chwytliwa. Pamiętaj, że wybór nazwy musi być bardzo dobrze przemyślany, ponieważ częste zmienianie nazwy działa tylko na niekorzyść twojej firmy – potencjalni klienci mogą odnieść wrażenie, że firma jest nieprofesjonalna. Gdy masz już nazwę, koniecznie zadbaj też o identyfikację wizualną, czyli o wszystkie symbole i zachowania w firmie, które są uznawane za spójne i charakterystyczne dla danej marki.


 

Czy rzeczywiście jest to takie trudne?

Jak widzisz, stawianie pierwszych kroków we własnym biznesie wcale nie musi być trudne. Wystarczy jedynie zadbać o kilka prostych kwestii, a marzenie o prowadzeniu działalności gospodarczej stanie się rzeczywistością. Ty też to potrafisz – wystarczy uwierzyć w siebie!

Warto przeczytać