Śledząc polski sektor usług hotelarskich, łatwo jest zauważyć znaczący wzrost, który szczególnej dynamiki nabrał w ostatnich kilku latach. Standard oferowany przez krajowe hotele w większości przypadków nie różni się już niczym od tego, co znajdziemy w obiektach prowadzonych przez zachodnie sieci, których zresztą działa w Polsce ostatnio coraz więcej. Dobrzy hotelarze powinni jednak zdać sobie sprawę z tego, że aby utrzymać dotychczasowych klientów i przyciągnąć nowych konieczne jest ciągłe rozwijanie swojej firmy – dotyczy to zarówno oferowanych klientom udogodnień, jak i utrzymania finansowej płynności.

To ostatnie zadanie jest szczególnie trudne i wymaga od menedżerów sprawnego i bezbłędnego zarządzania hotelem. Wymagania klientów hoteli są coraz wyższe – komfortowe warunki noclegu stały się dziś absolutnym standardem, tak więc jeśli chcemy zainteresować swoją ofertą nowych klientów musimy zapewnić im dodatkowe udogodnienia. Wyniki sporządzonych przez GUS badań jednoznacznie pokazują, że klienci zdecydowanie częściej wybierają właśnie hotele, rezygnując jednocześnie z usług oferowanych przez hostele czy schroniska i pensjonaty. Przyczyn takiego stanu rzeczy nie trzeba jednak długo szukać – bywalcy hoteli doskonale wiedzą, że odpowiadają za to takie atrakcje, jak SPA, basen czy siłownia, bez których trudno byłoby dziś wyobrazić sobie dobry hotel. Kiedy chcemy, by nasz nie odbiegał standardem od obiektów prowadzonych przez konkurencję musimy przygotować się na spory wysiłek i jeszcze większe koszty – tym bardziej, że proces ten nie jest krótki i trwa co najmniej kilka lat. Sporo problemów może też wiązać się z logistyką takich przedsięwzięć – wszak poszczególne elementy wyposażenia hoteli nie są może drogie, jednak łączna wartość każdego z nich jest już całkiem spora.

Jak więc utrzymać kontrolę nad wszystkimi, związanymi z tym procesami biznesowymi? Najłatwiej będzie tego dokonać wykorzystując nowoczesne technologie i oferowane przez nie rozwiązania. Jako przykład wymienić można chociażby hotelarską grupę WAM i wdrożony przez nią system STOCK. Dzięki niemu problemy nieodłącznie związane z prowadzeniem obiektów hotelowych stały się znacznie mniej uciążliwe. Dzięki niemu łatwiejsze stało się między innymi prowadzenie ewidencji wykorzystywanych przez hotele grupy dóbr – kontrolowanie ilości używanych mebli czy pościeli, w którą wszyto specjalne metki z kodami kreskowymi. Systemem używanym przez grupę WAM można zarządzać zdalnie i łączyć się z nim za pomocą urządzeń przenośnych.

Dzięki systemowi STOCK łatwiej można uniknąć niepotrzebnych zakupów – to z kolei skutkuje dłuższą żywotnością kupowanych sprzętów obniżeniem kosztów związanych z działalnością hotelu. Program umożliwia także lokalizowanie poszczególnych składników majątku oraz monitorowanie ich stanu, dzięki czemu łatwiejsze jest zarządzanie wymianą czy serwisowaniem elementów wyposażenia firmy. Dzięki niemu zarządzanie majątkiem hotelu – które jest jednym z najważniejszych aspektów prowadzenia takiej firmy – staje się łatwe jak nigdy jeszcze przedtem.

Warto przeczytać