Czy to truizm? Niekoniecznie. Dziś niemal każda firma ma swoją stronę internetową. Jednak często bywają one zaniedbane i trącą myszką, a nie mówię tu tylko o typowo stacjonarnych biznesach. W czasie pandemii wielu przedsiębiorców zostało niejako zmuszonych to zmierzenia się z przybierającym od lat na sile trendem – większość klientów niemal w każdej branży sprawdza firmę w Sieci przed skorzystaniem z jej usług. Czy to podczas wyszukiwania, czy w formie weryfikacji – nie ma to znaczenia. Strona www to miejsce, gdzie możesz (i musisz) pokazać się od najlepszej strony, aby zachęcić do zakupów.

Po co mi strona internetowa?

Po pierwsze po to, aby dotrzeć do nowych klientów. To oczywiste w przypadku sklepów internetowych, ale nawet niewielkie lokalne firmy są bardzo często znajdywane przez wyszukiwanie na mapach lub w obrębie danej miejscowości. To samo dotyczy specjalistycznych usług, dla których potencjalni klienci są gotowi dotrzeć nawet w odległe miejsce. Nawet jeśli najpopularniejszym sposobem dotarcia do Ciebie są pośrednicy (portale ogłoszeniowe, aukcyjne, mapy czy serwisy branżowe), to jest bardzo prawdopodobne, że przed skontaktowaniem się potencjalny nabywca odwiedzi Twoja stronę www. A to, co tam znajdzie, może mocno wpłynąć na jego dalsze działania.

Strona WWW świadczy o Twoim podejściu do klientów

Spróbuj pomyśleć o niej jak o swoim biurze, gdzie przyjmujesz klientów. Czy jest brudno? Czy muszą czekać w kolejce i niecierpliwią się, próbując zwrócić na siebie uwagę? Do tego właśnie można porównać aspekty techniczne strony, takie jak czas ładowania i szybkość działania witryny. Czasy się zmieniają – tak jak boazeria i lamperia nie świadczą najlepiej o kondycji firmy, tak i szata graficzna powinna być nowoczesna, spójna. Uwierz, że Internauci widzą różnicę.

To także kwestia szacunku dla klienta – dopilnuj tego, aby spełniać swoje obietnice. Jeśli tworzysz poradnik, to odpowiadaj w nim na postawione pytania. Jeśli chwalisz się sukcesami, to opisz, co za nimi stoi. Przedstaw się, pokaż zdjęcia załogi i opowiedz o każdym kilka słów, pokazując „ludzką twarz”.

Błędem wielu przedsiębiorców jest też spoczęcie na laurach po postawieniu strony. Ona musi żyć i być regularnie aktualizowana. To pokazuje klientom, że panujesz nad wszystkim i chcesz dzielić się aktualnościami ze swojej pracy.

To miejsce na Twoich zasadach

W przeciwieństwie do mediów społecznościowych (to równie ważny, jak strona www, osobny temat), własna strona internetowa może być zbudowana tak, aby idealnie odpowiadać Twoim potrzebom. A to oznacza, że możesz w prosty sposób wyeksponować swoje największe atuty, wysuwając na pierwszy plan czy to galerię, czy może cennik albo sklep internetowy. Pamiętaj jednak, że firmowa strona www powinna mieć więcej wspólnego z kulturalnym przedstawieniem się niż z nachalną reklamą.

Blog to świetny pomysł

Pokaż, że znasz się na swoim fachu, a jednocześnie przyciągnij nowych klientów poszukujących wiedzy. Mnóstwo firm ma bloga, ale często są to krótkie, nieskładne wpisy przesycone słowami kluczowymi – tak nie buduje się dobrej opinii. Warto pisanie bloga poprzedzić badaniem najczęściej wyszukiwanych fraz kluczowych i uwzględnić je przy pisaniu (lub zleceniu pisania). Pamiętaj, że nie chodzi tu tylko o pozycjonowanie strony (a blog jest przy tym niezwykle skuteczny), ale przede wszystkim tworzenie przystępnych tekstów dla czytelników. Cenione są unikalne treści i wiedza, której nie można znaleźć nigdzie indziej. Twórz poradniki, listy, zestawienia i recenzje. To idealny materiał do wywoływania dyskusji (zarówno na stronie www, jak i mediach społecznościowych). Pamiętaj o byciu autentycznym – nie musisz udawać obiektywności na firmowym blogu. Do tego warto w tekście umieszczać hiperłącza do Twoich produktów i usług – byle nie za dużo.

Wzoruj się na najlepszych

Podpatruj i nie bój się powtarzać dobrych wzorów. Warto przy tym wyjść poza swoją branżę. W końcu nie wszystkie biura projektowe albo piekarnie są tak samo wykończone. Najlepsza kopalnia pomysłów to właśnie zróżnicowane witryny. Pokazanie konkretnych rozwiązań i przykładów to też duże ułatwienie dla osoby projektującej stronę.

Mniej znaczy więcej

Nowoczesna strona internetowa musi być przede wszystkim czytelna. Stawiaj na wyraźne, klasyczne czcionki, przyjazne rozłożenie tekstu i stonowane kolory. Znów porównanie do sklepu lub biura – klient musi na stronie poruszać się swobodnie i z przyjemnością. Dlatego dezorientowanie go milionem zakładek i przycisków nie jest najlepszym pomysłem. Takie podejście idealnie łączy się z nowoczesnym wyglądem, a jednocześnie jest… tańsze.

Traktuj swoją stronę jak coś, czym chcesz się chwalić. To miejsce, w którym zostaniesz oceniona lub oceniony przez klienta, co może mocno wpłynąć na jego dalsze działania (lub ich brak). Nawet jeśli jedynym jej celem jest ściągnięcie klienta do Twojej siedziby, niech wygląda jak tytułowa wizytówka – jasno, czytelnie i z klasą.

Warto przeczytać